יהונתן 33, גדרה 050-6488810
סוזנה – מרכז נשים ומחול
  • מרכז נשים ומחול
    • אודות המרכז
    • נהלים ועלויות
    • לקוחות ממליצות
  • צוות מורים
  • בי"ס למחול מזרחי
    • מחול מזרחי
    • להקת משאללה
    • סדנאות מחול מזרחי
    • לתלמידות בלבד
    • מאמרים
  • מערכת שעות
  • גלריה
  • בלוג
  • צרי קשר
  • מרכז נשים ומחול
    • אודות המרכז
    • נהלים ועלויות
    • לקוחות ממליצות
  • צוות מורים
  • בי"ס למחול מזרחי
    • מחול מזרחי
    • להקת משאללה
    • סדנאות מחול מזרחי
    • לתלמידות בלבד
    • מאמרים
  • מערכת שעות
  • גלריה
  • בלוג
  • צרי קשר
הכשרת מדריכות למחול מזרחי ?
ראשי » הבלוג » מחול מזרחי » הכשרת מדריכות למחול מזרחי ?
10 במרץ 2015 5:35 pm תגובה אחת סוזנה שפריר

המאמר הבא נכתב על ידי כעבודת הגמר במחזור הראשון להכשרת מדריכות מחול
מזרחי של  מכללת וינגייט לחינוך גופני, אשר נערך בשנת 2004 באוניברסיטת תל-אביב.
במאמר זה הועלו שאלות לגבי הצורך וההשלכות של הכשרת מדריכות מקצועיות למחול מזרחי.

ביה"ס להסמכות והשתלמויות – המכללה לחינוך גופני ע"ש וינגייט
oriental certificate
עבודת גמר בנושא: הכשרת מדריכות למחול מזרחי ?!
שם הקורס: הכשרת מדריכות למחול מזרחי
רכזת הקורס: גב' אלינה פיצ'רסקי

תאריך: דצמבר 2004
** המאמר מתייחס לשני המינים ונכתב לצורך נוחות בלשון נקבה. יש לציין שמרבית הרקדנים בארץ, מורים ותלמידים כאחד הן נשים.

האם קיים צורך בהכשרת מדריכות למחול מזרחי ?

האם קיים צורך במדריכות מוסמכות להוראת המחול המזרחי ?

האם קיים צורך בהגדרת סטנדרטים בסיסיים של ידע ואימון שעל המדריכה לעמוד בהם ?

אנה פנינו מועדות?

אלו הן שאלות לגיטימיות שעולות כיום ועלו בעבר.

 במאמרה של  Najia El-Mouzayen, בשם "Certifying the Certifiers" נטען  שבשנות ה-60  וה-70 לא היה "חוק", לא תעודת הסמכה ולא גבולות.

בשנות ה-70 וה-80 הייתה דאגה רבה לגבי חוסר המקצועיות של רקדני המחול המזרחי. אחד מ"השיפורים"  שהוצעו היה הצבת סטנדרטים, אך היה קושי בהגדרתם מאחר ושיטות הוראת טכניקת המחול ושמות  התנועות  והצעדים היו מגוונים ומבלבלים. ללא ספק בעייתיות זו אינה צפה אך  ורק בארה"ב אלא בעולם כולו וכמובן  בישראל. במקומות רבים בעולם אנשים משנים  ומפרשים מחדש את אופן הריקוד שלהם  באופן טבעי כחלק מאמנות חיה. דברים משתנים באופן מהיר יותר כך שבדור אחד של  רקדנים סגנון שלם יכול להשתנות. במקביל קיים החשש  שתלמידים "יפלו לידיהם" של אנשים ללא הכשרה המתחקים למורים. יש כאלה שרוקדים כמו שאף אחד לא רקד לפני, יש להם טכניקה נהדרת וכוריאוגרפיה מדהימה אך אינם  יודעים כיצד ללמד זאת.

ישנם מורים שמלמדים צעדים בודדים אך לא מחברים אותם  לכוריאוגרפיה כפי  שהגדירה Despina במאמרה "Teaching Beginners Courses in Oriental Dance", שהדבר דומה למרכיבי עוגה המונחים על השולחן ללא מתכון  להכנת העוגה עצמה.

בישראל כיום, מרבית **המורות למחול מזרחי מלמדות ללא כל הסמכה. קרוב לודאי שמורות אלו רקדו תקופה מסוימת והחליטו לגשת למלאכת ההוראה, אם באזור מגוריהן בו קיים ביקוש ואם בכל מרכז חוגים שאינו דורש הסמכה כפי שנדרש מכל מדריך ספורט ותנועה אחר. הסכנה טמונה בכך שמורות אלו עלולות לגרום לנזק פיזי לתלמידותיהן.

כמו כן, "שמו" של המחול המזרחי עלול להינזק ועלול לאבד את אותו בסיס שעל יסודותיו נבנה.

מטרת עבודתי זו לבחון את נושא הוראת המחול המזרחי, מה תפקידה של  המדריכה ומה  הכלים שצריכים לעמוד ברשותה. מתוך דברים אלו אביע דעתי לגבי הצורך, אם קיים, בהכשרת מדריכות למחול מזרחי.
בישראל 2004, אין חוק המחייב מדריכות למחול מזרחי לעבור הכשרה כלשהי.
בסעיף 2 (א) של חוק הספורט (1988), מתוך כתב העת "החינוך הגופני והספורט", נקבע: "השר רשאי לקבוע בצו, כי בענף ספורט מסוים, כולו או חלקו, לא יוכל אדם לעסוק כמאמן, או כמדריך ספורט, אלא אם כן יש בידו הסמכה לאתו ענף". האיסור בחוק מנוסח כ- "מותר לאמן ולהדריך בכל הענפים, חוץ מאשר באלה שבהם צוין כי אסור". נוצר אפוא מצב שלפיו בענף ספורט חדש ומתפתח שאינו רשום בהכרח ברשימת הענפים המצוינים בתקנות, לא חל האיסור, ובאופן כזה יכול כל אדם , ללא כל תלות בהסמכתו, לעסוק באימון ובהדרכה. מחול מזרחי, לעניות דעתי, מן הראוי שייחשב כענף ספורט על כל השלכותיו הן מבחינה פיזית והן מבחינה מנטלית.
כפי שציינתי קודם לכן, אחד הדברים הקשים בתעשיית המחול המזרחי הוא מציאת מדריך בעל הכשרה. השנה הסתיים מחזור ראשון להכשרת מדריכים למחול מזרחי בבית הספר להכשרת מדריכים ומאמנים בוינגייט. מטרת הלימודים היא לתת בידי הסטודנטים מידע וכישורים ללימוד המחול המזרחי כאמנות, כאימון פיזי וכחלק ממסורת תרבותית של המזרח התיכון וצפון אפריקה. כמו כן, מטרת ההכשרה היא להבטיח את הרמה הגבוהה של הוראת המחול המזרחי בארץ. בהתאם, תכנית הלימודים כוללת: מתודיקה, הענקת ידע על המחול והתרבות המזרחית, מוסיקה (הכרת מקצבים) ושירה ערבית, התנסות בבניית מערכי שיעור והוראתם, לימוד סגנונות במחול המזרחי ומונחים, תורת האימון, אנטומיה ופיזיולוגיה של גוף האדם, עזרה ראשונה ופסיכולוגיה. יש שיטענו שהבעייתיות  הטמונה בתכנית הכשרה זו היא בעלויות הגבוהות, הזמן הנדרש ללימודים וכן הקיום בבי"ס אחד בלבד ה"שולט" בתהליך היצירה וההוראה. יש כמובן שיטענו את ההיפך הגמור ויציינו את החשיבות שעומדת מאחורי מורה בעלת הכשרה מתאימה להוראת המחול המזרחי, יבחינו בין המורה ה"נכונה" העוזרת בהשגת היעדים לבין המורה ה"לא נכונה" העלולה לגרום לנזק. בעיניהם המורה ה"לא נכונה" נהנית לרקוד, להתלבש, נהנית מהמוסיקה בדיוק כמו המורה ה"נכונה", אך עדיין אינה בשלה להורות מחול זה או שאינה מודעת לנושאים הרבים אותם עליה לדעת בכדי ללמד כראוי.

מכאן, מהם הסטנדרטים שעל המורה לעמוד בהם, מה תפקידה ומהי בעצם "מורה טובה"? בתכנית ההכשרה ניתן דגש על אבחנה זו בין מורה "טובה"/"נכונה" לבין מורה "לא נכונה". מורה טובה תתמקד בצרכי התלמידות, תציין ותדגים יציבה נכונה, תציע תיקון ליציבה וטכניקה בשילוב הסבר, תספק הוראות בכדי להימנע מפציעות הקשורות למחול המזרחי, תשבח ותעניק חיזוק חיובי בהתאם, תעניק תחושה טובה לגבי התלמידה ולגבי נוכחותה וכן תטפח סביבה תומכת ומעודדת. המחול המזרחי הוא לכל הדעות עיסוק ייחודי כפי שמציינת   Shira   במאמריה, "Healing Through Oriental Dance: Part 1; part 2"  היכול להוביל לשני סוגי הריפוי לאלו המאמצים אותו, הפיזיולוגי והנפשי. וכן, כולנו זקוקים לסוג אחד של ריפוי או אחר.

כל אחת נושאת בתוכה את תחושת ה"אני", תחושת הזהות העצמית שנבנית ומתגבשת  במהלך השנים. ה"אני מאמין", לפי הגדרותיהן של ד"ר אלה שובל ונעה נאבל, מתוך " מודעות ל 'אני מאמין'  המקצועי – מהלך לשיפור ההוראה", הוא כלל הנחות היסוד  העומדות בבסיס התנהגותו, שיקוליו ובחירותיו של האדם, בחיים בכלל ובבחירת המקצוע  בפרט. ה"אני מאמין" המקצועי בהוראה מבטא את התפיסות, העמדות והערכים של המורה. עונה לשאלות, מהי הוראה יעילה, מטרות המקצוע ומה ניתן ללמוד ממנו, מה תפקיד המורה ומתי הוא נחשב למורה טוב.

מהם בעצם תפקידי המורה למחול מזרחי ?

  1.  על המורה להסביר מחול זה בהקשר הרחב שלו ובמקביל להעבירו וללמדו במנות קטנות.
    בסופו של דבר, אנו עוזרות לנשים ללמוד דרך חדשה ויצירתית לבטא את עצמן. עם הידעוהחינוך נהיה מסוגלות ליצור מיזוג סגנונות תוך מודעות גדולה יותר וראיה פנימית.  כמורה ניתן ליהנות מהתפקיד המכובד של יועץ, מדריך ותומך במסען של  הנשים לשמחה, בטחון ונשיות.
  2. כמורה, קיימת החובה לדעת את ההיסטוריה הבסיסית של המחול המזרחי. יש לציין שתלמידים מעריכים כל נושא שמועבר להם עם עובדות מעניינות.
  3. על המורה ללמד יציבה נכונה, חימום נכון ובטוח. יש לזכור שאין זה מספיק לרקוד למשמע המוסיקה, כל צעד קטן בריקוד צריך "לפרק" ולהסביר לתלמידות.
  4. על המורה לדעת עזרה ראשונה בסיסית.
  5. על המורה להתמיד ולהמשיך באימונים ולמידה וזאת על מנת שתוכל להיות כל הזמן בעמדת הוראה ורקע נרחב יותר הן כלפי התלמידות והן כלפי עצמה.
  6. על המורה להיות ייצוגית ובעלת יכולת ללמד בחירות ובביטחון. למשתתפות השונות  סגנונות למידה שונים ויש להיות מודעות לכך.
  7. על המורה לעורר השראה ולספק הזדמנויות לצמיחה. מורות טובות רוצות להעניק לתלמידותיהן מקום לרקוד, מקום לבטא עצמן.
  8. על המורה להכיר, לדעת ולהבין את המכאניקה של גוף האדם. להיות מודעת שיציבה  נכונה חשובה במחול מאחר והיא משפיעה על הנשימה והפרזנטציה.
  9. על המורה לבנות שיעורים מובנים ומתוכננים כראוי.

מהו ה"אני מאמין" שלי לגבי הכשרת והוראת המחול המזרחי?

אמנות המחול המזרחי בעיניי היא שפה המספרת את סיפורה של האישה, על כל מאווייה – התשוקות, הרוחניות, ההקרבות, השמחות, האינטואיציות, החיים הרגשיים… ושפה מיוחדת זו יש ללמד בזהירות, באהבה ובאחריות רבה. ההכשרה והידע הטכני המוענקים בלימודים אלו הם נרחבים במטרה שיכולת ההוראה של המורה תהא כזו שהיא תוכל להוות השראה ולאתגר את תלמידיה, להכיר במגבלותיה ולאפשר להן לפרוץ קדימה.
 "המורה הבינוני אומר.
 המורה הטוב מסביר.
 המורה המעולה מדגים.
 המורה הגדול מעורר השראה."
                       —וויליאם ארתור ווארד
 אלינה פיצ'רסקי, במאמרה של שרון פישל  "כשזה בא מהבטן" מתוך כתב העת "דרך האושר" , אמרה ש " המחול המזרחי הוא סגנון המבטא ומכיל בתוכו את ההוויה הנשית. מעבר לחיבור הפנימי מצליח המחול המזרחי להעניק לנשים השלמה עם הגוף שלהן ומסייע להן בפיתוח הדימוי העצמי…  המחול המזרחי המשמש להנאה, לפיתוח הכושר ולהתחברות עם הנפש הוא היום גם כלי טיפולי לכל דבר." בכך אני מאמינה ומודעת שאיני פסיכולוגית ואיני מתיימרת להיות שכזו אך בהחלט בטוחה שהאחריות המקצועית והמוסרית שלנו כמדריכות/מורות למחול מזרחי היא גדולה מאד ולפיכך הכשרה להוראת המחול המזרחי היא בלתי נמנעת. אתיקה בהוראת המחול לדעת Ne-Kajira Jannan במאמרה "A Competent Teacher" , היא לדעת לבחון את רמת המיומנות שלך ולהחליט באם את מוכנה באמת ללמד. קיימת התחייבות כלפי התלמידים, כלפי עצמי וכלפי קהילת הריקוד ללמד ולייצג מחול זה כמיטב יכולתי.

אם רוצים ללמוד ללמד, יש לפנות לבית-ספר מתאים שילמד אותנו כיצד ללמד. רק אז נהיה ללא חת בעת שנלמד כיצד לפרש ולארגן את המוסיקה והתנועה לתוכן בעל כוונה ורגש ואז כמובן קיים הסיכוי  שתלמידותינו יתפתחו לרקדניות טובות יותר מאיתנו. נלמד כיצד לתקשר במילים ודימויים, כיצד להבחין בסגנונות הלמידה ושיטות ההוראה השונים.

בכך נהפוך למורות אמיתיות יותר מאשר רק ספקיות של תנועות, מעברים וכוריאוגרפיה.
מכל מה שנלמד, כל אחת תפתח את האינדיבידואליות שלה.

"Hold your hands out gently.
Ask others to do the same.
See how different each person looks.
Each person has their own unique and natural beauty.
Use this natural beauty when you dance.
Respect your individuality."

                                         Artemis—

החוק כיום אמנם אינו מחייב אותנו לעבור הכשרה להדרכת מחול מזרחי אך כולי תקווה שהמצב ישתנה ואולי הוא כבר מתחיל. ואם כבר, מדוע שלא נתאחד ונקבל הכרה ותמיכה בפועלנו בראש ובראשונה ממשרד החינוך, התרבות והספורט.

חשוב לא פחות, אנו קהילת המחול, עלינו לעבוד האחת עם השנייה. חשוב שנכבד האחת  את השנייה וננהג בהגינות כלפי האחר. וכפי שנאמר, בחכמה, בספר "ארבע ההסכמות": שימרו על טוהר המילה, אל תיקחו דבר באופן אישי, אל תניחו הנחות ולבסוף עשו כמיטב יכולתכם.

רשימה ביבליוגרפית

זר תודות למורה. עורכת: הלן אקסלי. כנרת בית הוצאה לאור, 2000.
פישל, שרון. "כשזה בא מהבטן". כתב עת: "דרך האושר", גיליון 17.

www.sbc.co.il

עו"ד קינן, חנוך ; עו"ד גלעד-גליננסקי, ניר.

"חוק הספורט: ביטוח לספורטאים וחיוב בתעודת הסמכה". כתב העת "החינוך הגופני והספורט".

www.wingate.org.il
רואיס , דון מיגל . ארבע ההסכמות. פראג הוצאה לאור בע"מ, 2000.
ד"ר שובל , אלה; נאבל, נעה.

"מודעות ל'אני מאמין' המקצועי – מהלך לשיפור ההוראה".

כתב העת "החינוך הגופני והספורט". www.wingate.org.il

Despina, "Teaching Beginners Courses in Oriental Dance".www.shira.net/teaching.htm

El-Mouzayen, Najia. "Certifying the Certifiers". May, 2002.www.gildedserpent.com/articles18/najiaCertifyingCertifiers.htm
Jannan, Ne-Kajira. "A competent Teacher".www.orientaldancer.net/articles
Jannan, Ne-Kajira. "Finding a Coach",

www.tribalwhere.com

"Teacher Training".

www.masrah.fi/teacher.htm

 "Teaching".

www.middleeasterndance.homestead.com/teaching.html

 Shira, "Healing Through Oriental Dance: Part 1, Physical Healing".www.shira.net/heal-phys1.htm

Shira, "Healing Through Oriental Dance: Part 2, Emotional Healing".www.shira.net/heal-emo1.htm

Yasmina, "Dance Quotes".

www.joyofbellydancing.com/danquote2.html

 

שיתוף
  • Facebook
  • Google
  • Pinterest
  • Twitter
  • אימייל
« הקודם
הבא »
תגובה אחת
  1. דינה 29 בנובמבר 2016 בשעה 9:16 am

    צודקת ומעניין. תודה

השארת תגובה

ביטול

חייבים להתחבר כדי להגיב.

פוסטים אחרונים
  • מחול מזרחי – ריקודי בטן בגדרה (מתוך כתבה בעיתון)
  • מחול מזרחי – כדאי לדעת
  • מה מבדיל את המחול המזרחי מכל ריקוד אחר?
  • התפתחות המחול המזרחי
  • סגנונות המחול המזרחי
  • מה בין ריקודי בטן לכושר גופני?
  • הכשרת מדריכות למחול מזרחי ?
  • אביזרים במחול המזרחי
  • מחול מזרחי או ריקודי בטן?
פוסטים אחרונים
  • מחול מזרחי – ריקודי בטן בגדרה (מתוך כתבה בעיתון)
  • מחול מזרחי – כדאי לדעת
  • מה מבדיל את המחול המזרחי מכל ריקוד אחר?
  • התפתחות המחול המזרחי
  • סגנונות המחול המזרחי
  • מה בין ריקודי בטן לכושר גופני?
  • הכשרת מדריכות למחול מזרחי ?
  • אביזרים במחול המזרחי
  • מחול מזרחי או ריקודי בטן?
כל הזכויות שמורות לסוזנה שפריר - 2015© | האתר הוקם על ידי: WiseWay®
גלילה לראש העמוד
loading ביטול
ההודעה לא נשלחה - יש לבדוק את כתובת האימייל שוב!
בדיקת אימייל נכשלה, יש לנסות שוב
מצטערים, האתר שלך אינו מאפשר שיתוף תוכן באמצעות האימייל